Nowe podejścia do historii nauk II: Nauka pomiędzy dyscyplizacją a nauką obywatelską

16 września 2017

Ostatnie kilka lat, być może nawet ostatnia dekada lub dwie, to okres wzmożonej krytyki wiedzy naukowej, miejsca, jakie nauka odgrywa we współczesnym społeczeństwie wiedzy, lecz także historii nauki jako dziejów kumulatywnego wzrostu informacji. Z jednej strony, jest to krytyka ekspertów i ekspertyzy, wyrażana z pozycji określającej się jako „spoza establishmentu”; z drugiej strony, „postmodernistyczna” historiografia, socjologia i filozofia nauki wskazują krytycznie na powiązania nauki i władzy oraz, już pozytywnie, na wielość nieprofesjonalnych aktorów mających swój udział w powstawaniu wiedzy naukowej. Seminarium zadaje pytanie, co te zmiany znaczą dla historyków nauki i jak produktywnie można się do nich odnieść. W czterech tematycznych panelach dyskutowane będą teksty podejmujące pytanie o kwestie ekspertyzy naukowej w nauce i społeczeństwie w różnych epokach, poczynając od teoretycznych oglądów kategorii wiarygodności, poprzez pytania o naukę obywatelską w historii, do pytania o ekspertyzę w medycynie lat 80. minionego wieku. Poprzez włączenie do dyskusji tekstów z socjologii nauki seminarium proponuje także szersze spojrzenie na kategorie naukowe, wykraczające poza pojedyncze case studies.

(Teksty w języku angielskim, dyskusja w języku polskim. Dalsze informacje oraz teksty: jan.surman@gmail.com )

Program seminarium

09:30–10:00: Przywitanie uczestników i wprowadzenie

10:00–11:45: Historyzowanie wiarygodności

Thomas F. Gieryn (1999), Cultural Boundaries of Science: Credibility on the Line (Chicago: University of Chicago Press), 1–36.

Rudolf Stichweh (1992), “The Sociology of Scientific Disciplines: On the Genesis and Stability of the Disciplinary Structure of Modern Science,” Science in Context 5, 1, 3–15.

Bernadette Bensaude-Vincent (2009), “A Historical Perspective on Science and Its ‘Others,’” Isis, 2009, 100, 359–368.

11:45–12:00 Przerwa na kawę/herbatę

12:00–13:30: Naukowcy a ich informatorzy

Secord, Anne (1994), “Science in the Pub: Artisan Botanists in Early Nineteenth-Century Lancashire,” History of Science 32, 269–315.

Deborah R. Coen (2012), “The Tongues of Seismology in Nineteenth-Century Switzerland,” Science in Context 25, 1, 73–102.

Oliver Hochadel (2011), “Watching Exotic Animals Next Door: ‘Scientific’ Observations at the Zoo (ca. 1870–1910),” Science in Context 24, 2, 183–214.

13:30–15:00 Przerwa obiadowa

15:00–16:30 Kreowanie ignorancji

Londa Schiebinger (2005), “Agnotology and Exotic Abortifacients: The Cultural Production of Ignorance in the Eighteenth-Century Atlantic World,” Proceedings of the American Philosophical Society 149, 3, 316–343.

Naomi Orsekes, Erik M. Conway (2008), “Challenging Knowledge: How Climate Science Became a Victim of the Cold War,” [w:] Robert N. Proctor and Londa Schiebinger, eds., Agnotology the Making and Unmaking of Ignorance (Stanford: Stanford University Press), 55–89.

16:30-16:45 Przerwa na kawę/herbatę

16:45-17:30 Dyskusja końcowa

Steven Epstein (1995), “The Construction of Lay Expertise: AIDS Activism and the Forging of Credibility in the Reform of Clinical Trials,” Science, Technology, and Human Values 20, 408–437.

 

Arrow Button Wróć